Industriální historie pražského meandru Vltavy

Výlet městskou částí Holešovice, která se v polovině 19. století proměnila ze zemědělské vsi v moderní předměstskou průmyslovou čtvrť se železnicí a obchodním přístavem
délka trasy: 4 km
obtížnost: nízká
odkaz na mapu
čas: 1 hod
počet zastávek: 3
začátek: Nádraží Holešovice
konec: Holešovická tržnice

Původní středověká osada Holešovice na levém břehu Vltavy patřila k chudým zemědělským a rybářským osadám. Většina obce se rozkládala podél řeky na území mezi mostem Barikádníků a Trojským mostem. Teprve v druhé polovině 19. století začala na rozsáhlém holešovickém poloostrově industrializace. Katalyzátorem proměny celého území se roku 1850 stala železnice. Původní ves se začala rozrůstat a vyplňovat prostor mezi řekou a bubenským nádražím. Dalším významným počinem bylo otevření říčního přístavu a městských jatek na konci 19. století. V tomto období se Holešovice mění v rušnou industriální čtvrť plnou nakládek a vykládek s neustálým stavebním ruchem. Postupný konec továrních komínů nastává po roce 1989, kdy dochází k útlumu výroby. Definitivní konec industriálních éry přinesly katastrofální povodně 2002, které zároveň zrychlili přeměnu Holešovic v rezidenčně administrativní čtvrť.

tech. realizeace
nahoru